Reinigen, testen/diagnose van benzine injectoren

Door het toenemende gebruik van elektronische regelsystemen in voertuigen is het fouten zoeken er zeker niet altijd gemakkelijker op geworden, waarbij vaak een mechanische storing tot een vreemd gedrag van de elektronica kan leiden. Of zelfs het mechanische defect niet eens opgemerkt maar wel duidelijk merkbaar is.

Een benzine-injector is een vrij probleemloos motoronderdeel. Het gaat zelden kapot en doet doorgaans gewoon wat hij doen moet. Wanneer een injector echter niet goed functioneert, kan dit tot vreemde storingen leiden.
Vaak hoor je ze zelfs tikken. Dus dan weet je dat ze werken. Nu zijn benzine-injectoren in de regel ook vrij probleemloos, maar kunnen op den duur wel slechter gaan functioneren doordat de sproeiernaald of de sproeier gaatjes verstopt gaan zitten. Elektrisch functioneert zo’n injector dan opperbest, alleen komt er niet genoeg brandstof uit als hij open gaat, of er blijft brandstof uitkomen als hij dicht hoort te zijn. In het ene geval staat de betreffende cilinder te arm, in het laatste geval te rijk. Een injector wordt volgens zeer krappe toleranties gebouwd. De naald en de zetel wordt bij Bosch-injectoren bijvoorbeeld gemaakt met een precisie van 1 micron, terwijl de lift van de injectornaald slechts 0,06 mm bedraagt !
Met name sinds de biologische bijmenging , verouderd de benzine sneller en dit kom kom je vaak tegen bij oldtimers buitenboordmotoren en motorfietsen. Die worden ‘s winters vaak niet gebruikt en staan dan zomaar vier of vijf maanden stil. De benzine zal dan langzaam verouderen. In benzine zit namelijk ethanol, dat water aantrekt. Wanneer deze ethanolmoleculen met water reageren, treden teer, vernis en hars, de meeste zware delen, uit de benzine. Deze delen zetten zich af in het brandstofsysteem, zodat ze de filters en de injectoren kunnen verstoppen. Puur water is helemaal funest. Als er water in de injectoren terechtkomt, veroorzaakt dat roest. Dat kan een injector volledig verwoesten, terwijl een roestende tank voor enorme vervuiling van de benzine en daarmee van de filters en injectoren zorgt.

Directe inspuiting
Bij direct ingespoten benzinemotoren, zoals de GDI-motoren van Mitsubishi en Toyota, de Alfa Romeo JTS en de FSI-motoren van Volkswagen en Audi zit de injector in de cilinderkop en spuit rechtstreeks in de cilinder op de hotspot van de zuigerbodem. Het voordeel hiervan is dat de verdamping warmte onttrekt aan de verbrandingskamer, waardoor de NOx-uitstoot daalt. Bovendien kun je heel gericht armere en rijkere zones creëren, zodat je gemiddeld genomen met heel arme en dus zuinige mengsels rijdt. Het nadeel van directe injectie is echter, dat de benzine minder tijd krijgt om te verdampen. daarbij hebben ze een nog fijnere verneveling met hogere inspuitdrukken en nog fijnere gaatjes nodig . Er is dus minder damp en meer druppels, waarvan de kern niet altijd even goed verbrandt. Deze injectoren worden dus nog gevoeliger voor vervuiling, en dat terwijl ze in de verbrandingsruimte zitten. Daar hebben ze ook nog last van vervuiling door verbrandingsgassen, terwijl de toepassing van EGR, zoals Volkswagen dat bijvoorbeeld op de Polo 1.4 FSI gebruikt, ook nog uitlaatgassen terugvoert naar de cilinder. Dit alles geeft een opbouw van koolstof op de injector. Koolstof zuigt ook brandstof op, die daar onvolledig verbrandt en de opbouw van vervuiling versnelt. Wanneer de gaatjes geheel of gedeeltelijk worden geblokkeerd wordt het sproeipatroon verstoord.
Wanneer de injectoren uit de auto worden losgenomen kunnen ze in dit apparaat achter een kijkglas worden gemonteerd. De injectoren worden vervolgens aangesloten op een vloeistofleiding met een testvloeistof en op de elektronische besturingseenheid van het testapparaat.

Ultrasoon reinigen

Wanneer bij het testen blijkt dat een van de injectoren minder goed presteert dan de andere, dan moeten de injectoren worden gereinigd. Daarvoor hebben wij een ultrasoon reinigingsapparaat, waarin de injectoren onder invloed van ultrasone trillingen worden gereinigd. De injectoren staan met de neus in de vloeistof en worden ook elektronisch aangestuurd, zodat de naald omhoog kan en de reinigingsvloeistof de injectoren binnen kan dringen. De eigenlijke reiniging vindt plaats door ultrasone geluidsgolven. Dit zijn geluidsgolven met een frequentie van 20 tot 150 kHz, die voor het menselijk gehoor niet waarneembaar zijn. Wanneer de sterkte of amplitude van de geluidsgolven groot genoeg is, zal de reinigingsvloeistof ontleden en ontstaan er waterstofbelletjes. Onder invloed van de trillingen imploderen die belletjes ook weer. Dat veroorzaakt micro onderdrukgolven, die het vuil van de onderdelen trekken. Dit is dus in feite een cavitatieproces op microniveau, dat in staat is om zeer fijne en moeilijk bereikbare onderdelen op een veilige manier diepgaand te reinigen. Uiteraard moeten de injectoren na het reinigen nogmaals worden getest om te zien of het probleem verholpen is.  Verder spreekt het voor zich dat het verstandig is om de injectoren met nieuwe filtertjes en nieuwe afdichtringen te monteren.

AsnuTesten op testbank.

Wij testen nagenoeg alle types benzine injectoren met uitzondering van GM TBI ,BMW GDI, Delphi, Mercury optimax, en Bosch en VDO/Siemens Piezo benzine injectoren.
Met behulp van de modernste diagnose en testapparatuur en door de fabrikant opgeleide werknemers worden o.a. injectoren van benzine motoren en benzine injectie ontstekingen op onze speciale testbank getest en onderzocht op mankementen. Als de injectoren worden geactiveerd kun je achter het kijkglas zien hoe de vloeistof uit de injector spuit.
Aan dit sproeierbeeld kun je zien of de injectoren goed functioneren. Hierbij kan de injector continue worden aangestuurd, maar ook intermitterend zoals in de auto. Daarbij kan het apparaat op verschillende frequenties werken, zodat er diverse toerentallen worden gesimuleerd. Daardoor kun je zien of de injectoren bij alle toerentallen even goed werken.

Natuurlijk zorgen we daarbij ook voor adequate vervanging, reparatie of revisie van de betreffende onderdelen. Diagnose vindt meestal plaats in opdracht van garage- en automobielbedrijven: op die manier vormen we als het ware een verlengstuk van hun service.