Visser Diesel Diagnose Centrum
Specialist in testen en repareren van Diesel systemen

Diensten en Producten

Common rail systemen hebben vanaf ca. 1997 hun intrede gemaakt en vervangen in rap tempo de traditionele systemen zo als wij die bij de diesel gewend waren. Kortom de diesel is elektronisch geworden.
Op zich biedt dit veel voordelen op gebied van milieu en rijeigenschappen.
Ook op het gebied van diagnose vereist dit een geheel andere aanpak dan bij een mechanisch geregeld systeem.

De moderne dieselsystemen laten zich niet meer positief beïnvloeden door een schroeven draaier en een nijptang.
Met een beetje draaien en stellen is de storing vaak niet opgelost, en kan soms zelfs nog erger worden.

1-DS-18403

Het motormanagement regelt het hele zaakje maar controleert ook alle functies en kan dus fouten herkennen en kenbaar maken via een lampje in het dashboard.
Meestal als het lampje aangaat is er een duidelijke storing en deze is dan vaak relatief eenvoudig te vinden want het motormanagement heeft een fout herkend en opgeslagen in het geheugen, dus uitlezen, storing herstellen en klaar.
In de meeste gevallen komen bij ons auto’s in de werkplaats waarvan het lampje niet brand, er geen foutcodes zijn opgeslagen en toch loopt de motor niet goed of helemaal niet meer.
Dan wordt het diagnose stellen al snel een heel ander verhaal.
Domweg componenten wisselen is geen optie in verband met de kans op schade en de prijs hiervan.

Dus meten met het juiste test gereedschap, kennis van zaken en ervaring spelen hierbij een essentiele en belangrijke rol.

Echter vaak gaat in de basis al mis.
Bij een diagnose zullen we onderscheid moeten maken in een aantal zaken.
Namelijk is het elektrisch (bedrading).
Mechanisch (motor mechaniek)
of hydraulisch (inwendige lekkage).

Het zal echter niet de eerste keer zijn dat een auto wordt aangeboden waarvan de motorcomputer al is vervangen, en na diagnose blijkt dat de motor mechanisch defect is.
Of dat er verkeerde componenten zijn gebruikt bij een eerdere poging op het euvel te verhelpen.
Jawel euvel verholpen en opeens treed er een heel andere storing op.

Kortom meten is weten.

Een aantal componenten laat zich vrij gemakkelijk op het voertuig testen en beoordelen, en is ook met uitlees apparatuur snel te beoordelen of het werkt of niet.

Poppetje18procent

Kijk, een computer (motor-stuurapparaat) is een vrij dom ding dat meet ingaande signalen rekent hier mee volgens een vast gelegd kenveld en gaat dan iets aansturen of bedienen.
Dit bedienen veroorzaakt weer iets aan een ingaand signaal en de computer doet hier weer iets mee en de kring is rond.
De computer weet niet beter dan dat als deze iets aanstuurt met een bepaald signaal zal er het berekende gebeuren.

Door lekkage of slijtagDieselsystempruefung_EPS708_GB_734x350_w734e kan er in werkelijkheid bijvoorbeeld veel minder worden ingespoten dan de bedoeling was, dus verlies in trekkracht.
Na een luchtmassameter, hogedrukpomp, drukregelventiel enz. toch de injectoren maar laten testen en jawel te weinig opbrengst aan de verstuiver.
Onze nieuwste testbank van Bosch de EPS708, en daarbij onze andere Lucas en Bosch testbanken kunnen alle typen en merken magneet en Piezzo gestuurde Common Rail injectoren testen en beoordelen.
Wij meten hiermee bij verschillende drukken (van 250 tot 2500 bar) en aanstuurtijden de opbrengst van de verstuiver en retour.
Na het testen krijgt een goedgekeurde verstuiver vaak en als nodig van de testbank een IMA codering, die door de ECU in de auto ingelezen kan worden.
Eigenlijk simuleren wij wat er in de motor ook gebeurt maar dan zichtbaar.

Attentie, soms kan een injector overcompenseren voor een andere injector.
Hierdoor wordt men vaak op het verkeerde been gezet.
Advies is om bij afwijkingen niet een injector zomaar te vervangen , echter om alle injectoren voor vervanging eerst op een van onze door de fabrikant voorgeschreven testbanken te laten testen.

Bij dit meten gaat het om de totaal opbrengst van verstuiver, retour, deellast, voorinspuiting, stationair, straalbeeld en start.
Als deze gegevens zijn verkregen is met grote zekerheid vast te stellen of een injector goed is of niet, en blijkt ook dat er veel injectoren ten onrechte worden vervangen, tel uit uw winst.

Als o.a. Bosch Diesel en Delphi Diesel Center ondersteunen en ontzorgen wij u met raad bij complexw problemen met Dieselsystemen.  

      

Injection – Extreme Close.

    

DPSS logo RedOvalCMYK_notmbosch-1024x268denso-logo