DPF / Roetfilter systemen

DPF/Roetfilter Reiniging Service voor Automotive en Industrie

Houdt uw motor in ?
Verlies aan motorvermogen ?
Blijft het storingscode lampje branden ?

cache_2445047770

Een verstopt roetfilter/DPF  is vaak de oorzaak. Alle DPF/roetfilter systemen hebben preventief onderhoud nodig.Het reguliere vervangingsinterval van het DPF/Roetfilter loopt uiteen van 120.000 tot 300.000 kilometer. Sommige fabrikanten geven een vast interval voor het vervangen van het roetfilter, Andere merken gebruiken informatie uit de ECU. hoeveel starts zijn er gemaakt, hoeveel drukverlies is er over het roetfilter en regenereert het filter volledig ?

Een roetfilter vangt ca. 95% van alle roetdeeltjes op. Wanneer het filter vol dreigt te raken, registreert een druksensor dat het roetfilter geregenereerd moet worden. Als de temperatuur in het roetfilter hoog genoeg is, verbrand het roet. Er blijft dan as achter. Na verloop van tijd raken de poriën in het filter vol met as, metaaldeeltjes, en een residu van mogelijk Eloys-gebruik.
Vaak is het roetfilter/DPF niet meer door de ECU sturing op het voertuig te regenereren. Dieselmotoren zorgen uiteindelijk voor een ophoping van niet regenereerbare asdeeltjes in het DPF/roetfilter.
Dan is het tijd om het filter buiten het voertuig te reinigen.

Wij verzorgen reiniging van alle type roetfilters die in de praktijk voorkomen: Trucks, machines en aggregaten, personen- en bestelwagen.

LKW-161 Trucks  PKW-16 Personenauto Transporter-16Lichte bedrijfsauto Bus-16 Bus trecker-16 Landbouw Gabelstapler-16 Intern Transport schiff-16 Scheepsvaart strom-16 Generatoren zug-16 Treinen

Met onze diverse roetfilter/DPF reiniging systemen kunnen wij uw DPF/roetfilter weer helemaal schoon maken.

Hiervoor wordt de DPF/Roetfilter in een grote machine, middels een hoge druk pulserend, geautomatiseerd proces gereinigd en word flow en verschildruk voor en na het diepgaande reinigingsproces gemeten en na de reiniging uitgeprint en meegegeven.

Flashcleaner 3Flashcleaner 2BEFOREAFTER 1Flashcleaner 5

Hierbij een video van onze Flash Cleaner Roetfilter reinigingsysteem. Meer info over het professioneel reinigen van een DPF roetfilter vind u hier.

Op onze andere machines gaat het roetfilter/DPF element enkele uren in een oven en doorloopt hier een computergestuurd temperatuurtraject. Door deze langdurige verhitting veranderen alle zwarte roetdeeltjes in grijze asdeeltjes
Daarna kan het roetfilter/DPF element worden gereinigd in een speciale reinigingsmachine, waarna op een flowbank wordt gecontroleerd of de doorstroming weer voldoet aan de fabrieksnormen, Als de gemeten waarden goed zijn, wordt het roetfilter/DPF weer met TIG-lassen dichtgelast.

eb-9002eb-9001eb-9004eb-9003

 

 

 DPF_porovnanietruck-retrofit-devicePurifilter_Image

 

Bel 073-6240400 voor prijsopgave Roetfilter/DPF diepte reinigingen

Werkwijze haal en terugbrengservice van te reinigen DPF/Roetfilter.
Als u voor 11.00 uur aanmeld, dan wordt het te reinigen DPF/Roetfilter, ca. 25 km rondom de plaatsen ’s-Hertogenbosch , Oss , Tiel , Kesteren , Tilburg incl. Breda en Waalwijk dezelfde dag opgehaald , en meestal dezelfde of volgende werkdag teruggeleverd.
Buiten deze regio’s kunt u het te reinigen DPF/Roetfilter komen brengen, en in overleg erop wachten, of wij sturen het na reiniging gratis via nacht of dag expresse terug.

Attentie !  Als u een DPF/Roetfilter voor reiniging bij ons aanmeld / inlevert, kunt u o.a. de sensoren laten zitten.
Vaak breken ze bij demontage af, en een nieuwe sensor is soms duurder dan het complete DPF/roetfilter.U hoeft deze sensoren dus niet voor inlevering te demonteren.

Wij geven daarbij 6 maanden garantie op de door ons gereinigde DPF/roetfilters.
Zit het roetfilter na 6 maanden weer vol, dan bieden wij een gratis reiniging aan.
(garantie geld niet voor montage,transport, en op werking sensoren)

Een gereinigd roetfilter/DPF levert u een aanzienlijke besparing op ten opzichte van vervanging.
Wij adviseren soms om roetfilters ook preventief te reinigen, dit voorkomt diesel bij motorolie en meerverbruik brandstof.

dpf_audi_1Het komt nogal eens voor dat het roetfilter/DPF verstopt raakt door andere oorzaken als de normale roetproductie van de dieselmotor.
Het dicht raken van het roetfilter/DPF is dan puur een gevolg en niet de oorzaak.
Vaak heeft dit te maken met een niet goed regelend brandstofsysteem en of b.v. slechte injectoren.
Auto’s hebben vage klachten zoals te weinig vermogen in deellast of stank in de auto.
Als een garagebedrijf bij de eerste diagnose geen foutcodes kunnen vinden dan is het niet meteen duidelijk dat een roetfilter hier mee te maken heeft.Het komt echter regelmatig voor dat roetfilters eerder vol gelopen zijn, Klakkeloos vervangen van het filter is dan meestal niet de oplossing. een goede diagnose van oorzaak of gevolg is dan essentieel. Ernstige verontreiniging van een filter door motorolie of diesel leidt tot een foutcode en bij vernieuwing vaak tot hoge kosten. overmatige roet in het filter moet volledig worden verwijderd. Restolie of onverbrande brandstof kunnen zeer hoge temperaturen in het filter veroorzaken, waardoor versmelting van het filter materiaal ontstaat.

In dit soort gevallen met lastige en hardnekkige storingen, kunnen wij u met onze jarenlange diepgaande kennis, ervaring & trainingen, ondersteunen om in onze werkplaats een juiste DPF/Roetfilter systeem diagnose te stellen.

 

Ook verzorgen wij rebuild van DPF/Roetfilters.
Dit is vaak voordeliger dan vervangen. Indien in een roetfilter system het filter is versmolten of zijn omzetting niet haalt, is het veelal mogelijk dit specifieke deel te vervangen. Met het plaatsen van een vervanging substraat blijft het systeem origineel en worden de kosten meestal meer dan gehalveerd.

Wij verzorgen ook in en opbouw retrofit DPF/roetfiltersystemen.
Maatregelen dieselmotoremissie DME, Bij dieselmotor aangedreven arbeidsmiddelen waarvoor vervanging technisch nog niet mogelijk is, moeten voorzieningen zijn getroffen om de blootstelling aan DME te voorkomen of te beperken tot een door de werkgever te stellen grenswaarde op een zo laag mogelijk niveau. Aan deze verplichting kan de werkgever voldoen door:
– directe afvoer van DME via een directe aansluiting op de uitlaat naar een veilige plek buiten de omsloten ruimte
– het aanbrengen van een adequaat roetfilter voor de mate van reductie via een roetfilter
– roetfilters met een gravimetrisch afvangrendement van ten minste 70%; en
– de inzet/aanschaf van vrachtwagens met Euronorm-4- of -5-dieselmotoren.

Wij verzorgen dat uw heavy-duty off road toepassingen, vrachtwagens, bussen, industriële voertuigen en machines toegelaten worden in de milieu zones en voldoen aan de ARBO richtlijnen.
Voor dieselmotor aangedreven arbeidsmiddelen kunnen wij u technisch adviseren over:

  • Opsteekroetfilters voor personen- en bestelwagens
  • Opsteekroetfilters voor vrachtwagens, bussen en zware voertuigen
  • Roetfilters met verwisselbare elementen
  • Zelf regenererende roetfilters

 

DPF afb2DPF afbSchermafbeelding 2015-10-25 om 10.45.54

Zie: Check op roetfilter vanaf mei ’18 in APK
Het is vanaf juli 2017 weer strafbaar om een roetfilter, of het binnenwerk daarvan , te verwijderen.

Zie ook http://www.roetfilterservice.net