Revisie

De revisie van o.a. Dieselinjectoren, Dieselpompen, Starters, Alternatoren en roetfilters bij ons afgelopen jaren uit gegroeid tot een waar specialisme.

P_Xchange_StarterP_Xchange_Starter_Generatoren_en1-AA-16524
Dit geld met name voor Common Rail injectoren.
Waar we jaren geleden zijn begonnen met alleen het testen en beoordelen van injectoren. en het doen van deel-revisie als het vervangen van een originelen merkonderdelen zoals nozzle en afdichtingen,zijn we nu in staat om een injector geheel op nieuw op te bouwen en gelijkwaardig aan nieuw te maken.

1-DS-14184Gamme-diesel2-DS-11429

Het reviseren is een specialisme op zich, dit vereist de nodige kundigheid en speciaal gereedschap, om u een idee te geven wat hier zoal bij komt kijken zal ik hierna beschrijven.

Om te beginnen is een commonrail injector een zeer fijn mechanisch onderdeel waar bij maat verschillen van 0,005 mm grote invloed op de werking kunnen hebben.

Om een revisie of herstelling te kunnen beginnen is reinheid uitermate belangrijk, hiervoor hebben wij een speciale ruimte ingericht, een zogenaamde cleanroom. Voor dat een injector hier naar binnen mag, wordt deze eerst volledig gedemonteerd en in verschillende stappen handmatig en ultrasoon gereinigd. Alle onderdelen welke worden hergebruikt worden visueel en waar nodig behulp van een microscoop op slijtage en cavitatie onderzocht en waar mogelijk hersteld en los getest. Onderdelen als verstuiver nozzle, hogedruk aansluiting en afdichtingen worden altijd vernieuwd.

Het samenbouwen van de injector gebeurd in een speciale houder, waarbij het inklemmen geen invloed op de metingen heeft. Bij het monteren worden alle afstel shimms opnieuw ingemeten, als ook de lift (slag) van de kogel die het schakelventiel bediend. Als voorbeeld deze kogel mag een slag maken van 0,054 mm +/- 0,005 mm. Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor de lift van de verstuivernaald, hierbij maakt een verschil van 0,01 mm al een groot verschil in de uiteindelijke werking van de complete injector. Ook zijn aanhaal momenten waarmee een injector wordt in elkaar gezet van groot belang bij sommige injectoren kan een aanhaalmoment verschil van 10 newton meter al invloed hebben op de werking.

De compleet samengebouwde injector wordt hierna getest op de volgende punten beoordeeld, statische retourlek, vollast, deel last, stationair, voorinspuiting, retour, start opbrengst en reactie tijd. Dit moet natuurlijk allemaal overeen stemmen met de waarden gegeven door de fabrikant.

Om u een idee te geven van waar we hier over praten, bij de gemiddelde injector zijn reactie tijden tussen de 150 en 450 micro seconde (1 micro seconde is 1 miljoenste deel van een seconde) normale waarden. Hetzelfde geldt voor de opbrengst, bijvoorbeeld de voorinspuiting waarbij een opbrengst bij 0,001 cc per inspuiting geen vreemde waarde is. U zult misschien denken ,en het straalbeeld dan, nu dit is pas visueel te beoordelen vanaf deellast, en de problemen hiermee zijn vooral bij stationair 3 tot 4 cc bij 1000 inspuitingen dus tussen de 0,003 en 0,004 cc per inspuiting. Daarbij is ook nog van groot belang wat de druppelgrote is, U begrijpt dit is visueel nauwelijks te beoordelen. Daarbij is het nozzle type wat bij commonrail wordt gebruikt vaak al niet meer bruikbaar op het moment dat de verstuivernaald uit de nozzle is gehaald, dit omdat het afdichting vlak is ingeslagen op een bepaalde manier.
Vandaar dat wij altijd een nieuwe en originele nozzle monteren en hier geen risico mee nemen.

Na de test gaat de injector naar de eindcontrole waar deze wordt voorzien van stofdopjes, brandplaatje, retourklemmetje en eventueel uitwendige O-ringen. Gecodeerde injectoren (IMA, C2I, C3I of ISA) worden nog voorzien van aanpassing code, gegevens voor deze aanpassing code werden eerder verzameld tijdens montage en de test. Hierna verpakken wij de injectoren in een schone en stofvrije verpakkin in, en sluiten een de- en montage handleiding bij.

Zoals u nu wellicht begrijpt is een commonrail injector een zeer nauwkeurig en delicaat onderdeel, waarbij schoonwerken van groot belang is. Wij hebben tot nu toe meer dan 10000 injectoren gereviseerd en wat opvalt is dat bijna alle garantie aanvragen hun oorzaak vinden is wat wij noemen in gesleuteld vuil. Vuil dat kleiner is dan het blote oog kan waarnemen kan binnen de eerste minuten van de injector zijn nieuwe leven al onherstelbare schade aanrichten. Als mede foutieve de en montage kunnen van grote invloed zijn op een juiste werking.

Nog wat wetens waardigheden over hogedruk inspuitsysteem:

Tolerantie:

0,002 mm voor beweegbare onderdelen. Ter vergelijking: een menselijk haar is dertig maal dikker

Razendsnel:

De injectie vindt plaats binnen 1 tot 2 milliseconden.
Eenmaal knipperen met de ogen(0,4 sec.) duurt normaal langer dan 200 injecties.

De dieselbrandstof wordt geïnjecteerd met een druk tot soms wel 2.200 bar.
Dit is vergelijkbaar met het dragen van het volledige gewicht van een auto op een vingernagel

Injectiehoeveelheid:

Dit varieert van 1 mm³ tot 350 mm³.

De hoeveelheid wordt geïnjecteerd met een snelheid van 2.000 km/u door een opening van 0,25 mm²

 1 seconde is 1000000 micro seconde, Inspuitduur bij een voor-inspuiting 200 micro seconde = 0,0002 seconde. Groote van de verstuiver gaatjes van kleine diesel motor 0,075 mm. Dikte van een mensenhaar tussen de 0,1 en 0,06 mm. Brandstof-snelheid door verstuiver gat kan oplopen tot 2500 kilometer per uur. Aantal inspuitingen per seconde bij 3000 motortoeren bedraagt 50 stuks per seconde. Bij 2 voorinspuiting en 1 hoofd inspuiting gaat verstuiver zijn dit er 150 stuks per seconde. Slag van de stuurklep commonrail injector 0,054 mm. Passing stuur ventiel pompverstuiver 0,005 mm. Reactietijd tussen elektrisch aansturen en opening verstuivernaald 300 tot 400 micro seconde.

Voor wat betreft Dieselcomponenten, door de vele jaren ervaring en steeds uitbreiden en investeren in kennis en test apparatuur, zijn wij vandaag de dag ook in staat om zo ongeveer elke diesel brandstof pomp en injectortype te testen.

Dit voor oude en ook nieuwere typen voertuigen die rijden, varen of rupsen en met motoren tussen de 1 en 3000 pk.

 

 

1-AA-18683hogedruk pompen nog te testen3-HK-00593