Turboladers

Een turbo wordt door de meeste monteurs als een complex onderdeel ervaren. Dat is niet zo vreemd. De turbo garret turbocharger is de afgelopen jaren steeds compacter geworden. Verder zijn de toerentallen gestegen tot meer dan 200.000 toeren per minuut. Daarnaast is de turbo steeds vaker onderdeel van het motormanagement geworden.
Een turbo is en blijft een gevoelig onderdeel. Gelukkig komen turboschades veroorzaakt door de turbo zelf vandaag de dag niet meer zo vaak voor als in de beginjaren. De schades die wel ontstaan, vallen meestal onder de categorie gevolgschades. De oorzaak is niet direct bekend, maar het gevolg – een kapotte turbo – wel.

Diagnose wel of niet vervangen?

Sommige voertuigen hebben een turbo, maar sommige hebben er twee en er zijn er zelfs voertuigen met drie turbo’s aan boord. Dit maakt het diagnose stellen er niet makkelijker op. Het eenvoudigweg vervangen van de kapotte turbo door een nieuw of gereviseerd exemplaar is slechts een oplossing voor de korte termijn. Het is raadzaam om eerst na te gaan of de turbo wel de oorzaak is van de ontstane klacht is en of dit de enige  oorzaak is. Zodra alle mogelijke opties in de werkplaats zijn doorgenomen en zeker is dat de turbo defect is, dan zal deze uiteraard vervangen moeten worden.  Bij een goed werkende en goed onderhouden motor zal een turbo jarenlang betrouwbaar blijven functioneren. Is een turbo slecht of kapot gelopen is, dan hebben de injectoren door de extra hitte vaak ook een tik gehad. Soms zien wij dat de nozzle van een dieselinjector daardoor zo heet geworden is, dat deze als een ballonnetje opgeblazen is. Het komt nog steeds voor dat turbo’s onnodig worden vervangen, omdat de juiste diagnose stellen vaak vrij lastig is.
Met onze jarenlange ervaring , kennis en diverse systeemtesters kunnen wij u ondersteunen door efficiënt een  juiste diagnose op het voertuig te stellen en eventueel ook de turbo te leveren en monteren.

turbo2003